-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7963 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خواهرم شوهرش را از دست داده، خانوادة شوهرش مي خواهند قيّم بچهها شوند، ولي خواهرم ميخواهد خودش قيم باشد. راه حل چيست؟



بنابر نظر شرع و قانون، حق نگهداري و حضانت طفل بعد از فوت پدر مطلقاً با مادر است.



حضرت امام خميني ميگويد: اگر پدر بميرد، مادر براي نگهداري فرزند (چه پسر و چه دختر) هر چند با ديگري ازدواج كرده باشد، از وصي پدر و همچنين ساير خويشان پدر حتي پدر پدر و مادر پدر (تا چه رسد به ديگران) سزاوارتر است.[1]



بنابراين حتي اگر خواهرتان ازدواج كند، خانوادة شوهرش نمي توانند حق حضانت يا نگهداري بچه ها را از خواهرتان بگيرند. اما موضوع ولايت و سرپرستي بر اموال فرق ميكند.



طبق نظر شرع، ولايت و سرپرستي بر اموال بعد از پدر بر عهدة پدر بزرگ است و در صورت نبودن آنان بر عهدة قيم تعيين شده از سوي پدر يا جد پدري است. در صورت نبودن قيم حاكم شرع و در صورت نبودن حاكم شرع، افراد با ايمان بر كودك ولايت دارند.[2]





[1] تحريرالوسيله، ج 2، ص 313.



[2] همان، ص 13.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.